Forretningsmodel

Mezinas forretningsmodel

Mezina er en virksomhed drevet af moderne ledelsesprincipper med et familiært arbejdsmiljø, der stimulerer kreativitet og ekspertise (Vores historie). Enkelhed er nøglen i den måde, vi arbejder på hos Mezina. Vi bevarer nemlig vores fokus og er altid på udkig efter nye måder at videreudvikle og gøre tingene bedre på.

Vores forretningsstrategi udnytter den unikke evne, vi har for at udvikle vores egne innovative helseprodukter på markedet, og dermed vores mulighed for at tilbyde kunder nye produkter og løsninger med stor effektivitet i stærk mærkevareemballage

Her på siden har vi samlet hele vores forretningsmodel, så du som virksomhedsejer kan blive klogere på alt fra vores strategi, vision og mission til udviklingen af vores produkter samt Mezina A/S-lovgivningen.

Strategi

Mezina udvikler og forhandler helsekost, kosttilskud og naturlægemidler med formålet om at hjælpe folk til en bedre sundhed og større livskvalitet. Siden 1983 har vi arbejdet ud fra målsætningen om at tilbyde markedets bedste produkter, som er udviklet med respekt for de traditionelle metoder med brugen af planteingredienser, men med et klart syn på videnskabelige indsigter og trends.

Vi arbejder hele tiden på at udvide vores sortiment med det langsigtede mål at dække alle sundheds- og skønhedsrelaterede behov, som den enkelte kunne have. Som en del af vores strategi stiler vi efter, at essensen i vores sortiment altid skal kunne afspejle vores kerneværdier, såsom kvalitet, samt vores nordiske og værdiskabende profil.

Hos Mezina mener vi, at det at følge med i den videnskabelige udvikling samt gøre en dyd ud af markedsføring og reklame er absolut afgørende for netop udviklingen og salg af innovative produkter. Vi tror også på, at det er vigtigt at bygge tætte og langsigtede relationer med alle samarbejdspartnere. Derfor omfatter vores strategi også det at udvide vores geografiske distributionsnetværk for effektivt at kunne nå ud til flere kunder. Enten gennem vores egne nationale salgs- og marketingselskaber eller gennem velrenommerede distributører.

Passion

Din sundhed har været vores hjertesag siden 1983. Det er lige så længe, som Mezina har været en af Danmarks største helsekostleverandører. Og det er vi meget stolte af. Vores passion er at levere helsekost, kosttilskud og naturlægemidler, der hjælper folk til en bedre sundhed og større livskvalitet. Intet mindre.

Vi finder inspiration i naturen, som er fuld af magi. Naturen byder på de skønneste svampe, bær og planter, der hver især kan bidrage til et bedre og mere harmonisk liv. Af den grund har vi et grundlæggende mål om, at der er harmoni i opfattelsen af, hvad produkter i vores branche skal kunne og den kvalitet, de skal have.

Derfor fremstiller vi de fleste af vores produkter selv, men vi samarbejder også med en eksklusiv gruppe af leverandører med helt unikke produkter. Det giver i sidste ende det bedste udgangspunkt – både for forbrugere og os som helsekostleverandør.

Mission og vision

Vores mission er at tilbyde verdensklasse helsekost og kosttilskud til folk over hele verden. Vores vision er, at vi vil være en af de ledende fabrikanter og udviklere i det globale marked med egne kontorer og eksterne distributører. Hos Mezina vil vi være kendte for at fremstille højkvalitetsbrands, som nemt kan tilpasses markedet.

 Og vi er aldeles overbeviste om, at nøglen til succes ligger i at gøre livet bedre og lettere gennem vores produkter. Og det gælder både for slutforbrugeren, men også for vores detailpartnere.

Udvikling af nye produkter hos Mezina

Mezina opbygger og vedligeholder viden og ekspertise om urteingredienser og deres evne til at bringe vitalitet til mennesker. Og det kræver naturligvis en konstant finger på pulsen. Derfor holder vi hos Mezina hele tiden øje med ny forskning inden for det videnskabelige område og bruger denne nye viden i udviklingen af innovative kosttilskud, helsekost og naturprodukter.

Det har altid været en central drivkraft for os at tilbyde ny viden og nye ingredienser til vores kunder, så snart noget nyt rør sig i branchen. Desuden fører vi en streng kontrol over, at de råvarer, vi bruger i vores egenproduktion, og de produkter, vi udvælger blandt andre leverandører, er af høj kvalitet. Derfor samarbejder vi udelukkende med producenter, som prioriterer høj kvalitet frem for alt.

Mezinas inspiration til nye produktidéer kommer grundlæggende fra tre vinkler:

  1. Den traditionelle viden om planternes effekter, som i mange tilfælde stammer helt fra oldtiden og middelalderen.
  2. Forbrugerundersøgelser, der identificerer nye behov, ønsker og tendenser, som danner grundlag for udformning af produkter, der matcher den moderne forbrugers behov og ønsker.
  3. Nye videnskabelige undersøgelser af urter og næringsstoffer, som kan gavne menneskers sundhed.

Unik indsigt i helsekostindustrien

Hos Mezina køber vi råvarerne fra producenter, der har vist deres vilje og evne til at leve op til alle EU-regler om kvalitet og renhed. I løbet af de sidste tre årtier har vi opbygget et forhold til et stort antal leverandører, hvilket gennem årene har givet tætte relationer til vores samarbejdspartnere. Netop det har også givet vores medarbejdere mulighed for at tænke innovativt og løbende udvikle deres kompetencer – til gavn for vores produktportefølje.

De sidste mange år har vi hos Mezina været til stede ved forskellige internationale events, som samler nogle af verdens bedste virksomheder inden for helsekost og kosttilskud. Det giver os hvert år et unikt indblik i de kommende trends og muligheder i helsekostindustrien. Det giver os også indsigt i de senest opdagede fordele ved naturlige fødevareingredienser samt et kendskab til nye kvaliteter og råvarevarianter samt forbedringer, der er under udvikling. Og netop dét tager vi højde for i vores udviklingsproces af nye produkter.

Bæredygtig emballage
Naturlige ingredienser
Danskudviklede produkter

Inhouse marketing med mulighed for private label-koncepter

Hos Mezina skal vi informere verden om vores helsekost, kosttilskud og naturlægemidler, og hvordan netop vores produkter er løsningen på folks individuelle behov. Alle produkterne er mærket med en overbevisende historieopbygning for at skabe den forbrugerloyalitet, der vil gøre vores produkter til forbrugernes førstevalg.

Sundheds- og skønhedsspørgsmål er alvorlige anliggender for vores forbrugere, og netop derfor er vores markedsføringseffektivitet afgørende for vores forretningsmodel. Hos Mezina har vi et in-house marketing-setup, der er i stand til at tage sig af alt fra produktudvikling, emballageudvikling og design til content creation og naturligvis sparring undervejs i udviklingen af jeres privat lable-koncept.

Hos Mezina er vi overbeviste om, at det at drive vækst og opbygge brands kræver et stærkt engagement med 1) slutforbrugerne, 2) detailkunderne og 3) sundhedsprofessionen. Vi samarbejder med vores detailpartnere for at dele ekspertise og give kunderne den bedste værdi og selvfølgelig for at uddanne detailhandlernes personale til at øge deres viden om vores produkter.

Mezina A/S-lovgivningen

Mezina A/S markedsfører to hovedgrupper af produkter:

1. Kosttilskud, der hører under fødevarelovgivningen.

2. Produkter under lægemiddellovgivningen.

Desuden har vi også nogle produkter, som regulatorisk hører under kosmetiklovgivningen. Kvalitetskontrollen for kosttilskud og lægemidler ligger under et fælles GMP-system (Good Manufacturing Practice), der er tilpasset, så det også lever op til kravene i HACCP (Hazard Analysis and Critical Control Points), som er fødevaremyndighedernes pendant til GMP. Alle Mezinas råvarer og færdigvarer modtages, opbevares og sendes desuden under GDP (Good Distribution Practice).

Hovedparten af de regler, vi skal efterleve, er EU-lovgivning i form af forordninger, der gælder direkte i hele EU samt i alle EØS-lande. Dermed er det samme regelsæt gældende i hele Norden – idet Norge, uden af være medlem af EU, implementerer al EU-lovgivning. Når det er sagt, er der enkelte områder, hvor der endnu ikke er fælles regler, og hvor de enkelte lande har lidt forskelligt syn på sagen. Derfor er Mezinas eksperter i de enkelte lande særlig opmærksom på disse områder, når produkter lanceres og markedsføres.

Kosttilskud skal markedsføres efter de generelle regler for fødevarer generelt samt de særlige specialregler, der gælder for kosttilskud. Kosttilskud skal være sikkert at indtage, og derfor holder Mezina A/S sig ajour med sikkerhedsvurderinger fra bl.a. EFSA (European Food Safety Authority), som kan være af betydning for sammensætningen og markedsføringen af Mezinas produkter.

Lægemidler skal markedsføres i overensstemmelse med Lægemiddelstyrelsens udstedte produktresumé, og alle indrapporterede mistanker om bivirkninger håndteres professionelt af Mezinas QPPV, som er uddannet farmaceut.

Mezina A/S er desuden medlem af brancheforeningen Nutraceutisk Industri under Dansk Industri, hvor der udveksles erfaringer og sparres med andre større virksomheder i branchen.

Scroll til toppen

Indtast venligst din søgning nedenfor for at søge på varer.